Op donderdag 21 maart is het startschot voor de elektrificatiewerken van de Lijn 15 tussen Mol en Hasselt gegeven. Deze persconferentie vond plaats in aanwezigheid van François BELLOT (federaal minister van Mobiliteit), Ben WEYTS (Vlaams minister van Mobiliteit), Luc LALLEMAND (CEO Infrabel), Herman REYNDERS (gouverneur van de provincie Limburg) en Wouter BEKE en Johan LEYSEN (burgemeesters). TUC RAIL was vertegenwoordigd door onze CEO Jochen BULTINCK en een groot aantal leden van het team dat deze werken voor TUC RAIL zal opvolgen. Vanaf eind 2022 zullen alle treinen van Antwerpen tot Hasselt elektrisch kunnen rijden.

Bij die gelegenheid heeft de lokale televisiezender RTV een reportage gedraaid, die je hier kunt bekijken.

In totaal moeten er 1.250 nieuwe bovenleidingspalen worden geplaatst en zal er 1.400 ton staal voor de bovenleidingsconstructies worden gebruikt. Op het traject van de Lijn 15 moet er 58 km aan bovenleiding geïnstalleerd worden: 38 km spoor tussen Mol tot de spoorvertakking Zonhoven waarvan 10 km dubbelspoor tussen Beverlo en Zolder, een bijspoor in Leopoldsburg en ook enkele bundelsporen in Mol. Hiervoor moet er ruim 300 km aan nieuwe kabels en draden voor de bovenleiding worden uitgerold.

Daarnaast zijn er voor de elektrificatie ook andere infrastructuurwerken nodig zoals de verhoging van 4 bruggen (de bruggen Stationsstraat, Zandstraat en Koerselsesteenweg in Beringen en de brug ‘recreatief fietspad’ in Zolder) en aanpassingen aan de leuningen van 5 andere bruggen. Er zal van deze werken ook gebruikgemaakt worden om de brug over het kanaal Dessel-Kwaadmechelen grondig te renoveren en verschillende wissels in het station Mol te vernieuwen. In het kader van de verhoging van de brug over het Albertkanaal in Kuringen zullen er ook spoorwerken gebeuren.

Dit project laat toe om de capaciteit en het comfort voor de reizigers te verhogen. Bovendien komt dit ook de stiptheid en het milieu ten goede.