Vorige week werd het nieuwe ventilatiesysteem in Brussel-Congres in dienst gesteld in het kader van de werken voor de modernisering van de spoorweginfrastructuur tussen de stations Brussel-Zuid en Brussel-Noord (Noord-Zuidverbinding). Het doel van deze werken bestaat in het uitrusten en vernieuwen van de veiligheidsinstallaties van de tunnel. Het betreft voornamelijk de branddetectie, de nieuwe ventilatie, de verlichting, de toegangsdetectie, de dynamische bewegwijzering, de luidsprekerinstallatie en het besturingssysteem voor het geautomatiseerde en gecentraliseerde beheer van de tunnel. De bedoeling is om alle uitrustingen in dienst te stellen tegen 1 december van dit jaar, wanneer samen met de brandweer een test op ware grootte zal plaatsvinden.

De vernieuwing van het ventilatie- en rookafvoersysteem van de Noord-Zuidverbinding is een van de sleutelactiviteiten van de werken. Het systeem bestaat uit drie ventilatiestations met in totaal 13 ventilatoren: de stations A1 en A2 in Brussel-Centraal en het station A3 in Brussel-Congres. Deze verouderde stations moeten volledig worden vernieuwd. Tijdens de werken moeten de ventilatie en de rookafvoer verzekerd blijven voor de 365 000 reizigers die op werkdagen de tunnel gebruiken. De indienststelling van deze nieuwe ventilatiefabriek vormt een belangrijke stap om nadien te kunnen beginnen met de vernieuwing van de andere stations. Het nieuwe station zal zorgen voor een grotere betrouwbaarheid en betere prestaties van het huidige ventilatiesysteem in de tunnel.

 


Voor

Na