Project DIABOLO – Opening van Brussels Airport
Het Diaboloproject zorgde voor de verbinding van Brussel en de nationale luchthaven met de belangrijkste spoorwegassen van het Belgische net, maar ook met verschillende grote Europese steden via hogesnelheidslijnen. Ook het station van de luchthaven werd omgebouwd en gemoderniseerd om hogesnelheidstreinen te ontvangen. Het doel was het wegverkeer in de omgeving van Brussels Airport te verminderen en het passagiersvervoer per trein van en naar de luchthaven te verhogen.
Onze missie
Het project omvat meerdere luiken:
- de aanleg van een nieuwe rechtstreekse spoorverbinding, de zogenaamde bocht van Nossegem, om de luchthaven optimaal te ontsluiten vanuit Leuven/Luik;
- de bouw van een nieuw spoorviaduct in Schaarbeek om de verbinding tussen Brussel-Noord en de luchthaven te optimaliseren;
- de aanleg van een nieuw baanvak van de spoorlijn L25N in de middenberm van de autosnelweg E19 richting Antwerpen;
- de bouw van geboorde tunnels onder de start- en landingsbanen (in dienst) van de luchthaven.
TUC RAIL was verantwoordelijk voor het algemene projectmanagement en stond in voor de volledige bouwdirectie van alle spoorweguitrustingen (spoor, seininrichting, telecom, VIET, EALE, veiligheidsuitrustingen, …). Wat het gedeelte burgerlijke bouwkunde van de tunnel en de aanpassingen aan de wegen betreft, heeft TUC RAIL de voorontwerpstudies uitgevoerd en Infrabel bijgestaan bij het opstarten en opvolgen van de opdrachten ontwerp-verwezenlijking gedurende de hele levenscyclus van het project tot aan de indienststelling.
TUC RAIL beheerde alle interfaces tussen de verschillende betrokken partijen en zorgde voor de globale opvolging van het project op het vlak van planning, budget (kosten van bouwheer en bouwdirectie) en kwaliteit.
Om de veiligheid van alle betrokken partijen bij de werken in de buurt van de sporen in dienst te garanderen, werd TUC RAIL belast met de planning, fasering, sturing en supervisie van alle werken.